vrijdag 23 augustus 2013

Sneller en beter je nieuwe werknemer of collega inwerken....

Sneller en beter je nieuwe werknemer of collega inwerken...


Een nieuwe baan.... En dan?

Een poosje geleden heeft mijn zus, na meer dan 20 jaar voor een grote uitzendorganisatie te hebben gewerkt, haar baan opgezegd. Ze was toe aan wat anders en dat heeft ze nu gevonden. Sinds een paar weken werkt ze nu bij haar nieuwe baas, opnieuw een groot bedrijf, maar een compleet andere branche, en is er helemaal blij mee.

Ze werd de eerste tijd weliswaar door collega’s geholpen om een beetje wegwijs te raken, maar ze miste toch een soort van wegwijzer. Waar kan ik parkeren? Hoe krijg ik alle telefoonnummers op een rijtje? Hoe werkt het computernetwerk? Wat is eigenlijk de missie van dit bedrijf? En ook een schema van collega’s zou fijn zijn…


Goede informatie is het halve werk
Haar verhaal zette me aan het denken. Zou het niet handig zijn dat, wanneer er regelmatig nieuwe mensen bij je bedrijf aangenomen worden, eenmalig wat tijd te investeren in het maken van een informatiemap voor nieuwe werknemers?

Dat is natuurlijk prettig starten voor die werknemer, maar het bespaart ook een heleboel tijd en misschien wel frustraties voor z’n collega’s en hemzelf.


Wat zet je er in?


Wat zou je nu in zo’n informatiemap op kunnen nemen? Afhankelijk van je bedrijf en de functie van de nieuwe collega zouden dat dingen kunnen zijn als…
• Een organogram
• Namen van de belangrijkste managers, of nog beter, een ‘smoelenboek’
• Strategie, missie  en prestaties van je bedrijf

Maar ook hele praktische zaken, in willekeurige volgorde…
• Handleiding hardware en software
• E-mailprotocol
• Social media beleid
• Hoe de informatie uitwisseling tussen de afdelingen verloopt
• Werking van telefoons en telefooncentrale
• Plattegrond
• Routebeschrijving en OV informatie
• Een interne telefoonlijst
• Laatste editie van het bedrijfsblad
• Agenda voor interne activiteiten
• De contactpersonen voor ondersteunende diensten, secretariaat, ICT beheer, archief, magazijn e.d.

Dit zijn zaken die voor de meeste bedrijven gelden, maar je kunt ongetwijfeld nog dingen bedenken die speciaal op jouw bedrijf van toepassing zijn.

Het is wel aan te raden om 1 persoon aan te wijzen die de map onder zijn hoede neemt en ervoor zorgt dat de informatie up-to-date blijft. Dit om dubbel  werk te voorkomen.


Collega als aanspreekpunt, waarom niet!
Aanvullend is het natuurlijk ook prettig om een collega als aanspreekpunt te benoemen. De nieuweling weet dan waar hij aan kan kloppen met bijvoorbeeld vragen over geschreven, maar ook de ongeschreven regels die er natuurlijk in ieder bedrijf wel zijn.


Visitekaartje

Ik denk dat dit een geweldig visitekaartje is voor je bedrijf, goed voor de medewerkerstevredenheid en je maakt het gemakkelijk voor je nieuwe werknemer om zijn draai te vinden.
Maar ook voor de rest van je werknemers kan die informatie nog best eens goed van pas komen. Denk er eens over na…

Wil je regelmatig tips en advies ontvangen voor het organiseren van je werk en je werkplek? Schrijf je dan hier in en maak deze maand kans op het boek 'De beste tips tegen tijdnood'.

Geen opmerkingen: