Hij schrijft met humor dit ‘businessverhaal’ over een term die in onze hectische maatschappij een gemeengoed is geworden; het multitasken. Hij zegt dat multitasken in feite berust op het verspillen van tijd en geld.
Multitasken lijkt dynamisch en ijverig, maar is verre van efficiënt, geeft veel slordigheden, is uiteindelijk langzamer en brengt schade toe aan productiviteit en relaties op het werk en thuis.
Wat is multitasken eigenlijk?
Multitasken is van oorsprong een computerterm voor het daadwerkelijk tegelijkertijd uitvoeren van dingen.
Ons brein kan dat helemaal niet, het voortdurend verleggen van de concentratie kost veel tijd en energie. Het moet almaar andere hersendelen activeren en andere informatie uit het geheugen opdiepen. Het duurt ongeveer anderhalf keer langer om meerdere taken tegelijk te doen dan om die taken na elkaar af te werken, dus wat wij in feite doen is switchtasken.
Terwijl je bezig bent met een project, krijg je een e-mail binnen die je even gaat lezen en tegelijkertijd loopt er een collega je kantoor in met een vraag. Je ‘switcht’ van de een naar de ander en weer terug.
Zodra je de vraag van je collega beantwoordt hebt en het mailtje gelezen, ga je weer verder met je project, maar het kost je tijd om weer in de ‘flow’ van je werk te komen.

Tips
Multitasken is een onuitputtelijk onderwerp en er zijn natuurlijk veel boeken en wetenschappelijke publicaties geschreven, maar ik geef je hier alvast een aantal concrete tips:
- Nummer één is wel het uitzetten van de melding van een nieuwe e-mail zodat deze je niet afleidt als je op je computer aan het werken bent.
- Plaats blokken tijd vrij in je agenda waarvan je besluit dat die onderbrekingsvrij moeten zijn. Zet tijdens die periodes je telefoon uit of schakel hem door. Zet verder alle meldingen uit die je van je computer en je smartphone krijgt. Laat je RSS reader dicht. Doe de deur van je werkruimte dicht als dat kan. Laat de mensen die je zouden kunnen onderbreken op een of andere manier weten dat je niet gestoord wilt worden.
- Een andere tip is om in je voicemail de beller te vertellen wanneer je deze afluistert en wanneer je terugbelt. De beller weet dan wanneer hij een reactie van je kan verwachten en hoeft jou hierover tot die tijd niet verder te storen.
- Reageer bewust op onderbrekingen. Stel jezelf bij elke onderbreking de vraag: “Moet ik hier nu aandacht aan besteden?” Daarmee beslis je drie dingen:
2. Is het belangrijk? Je besluit of het aan jou is of aan iemand anders om zich er druk over te maken.
3. Moet het nu of kan het misschien ook later?
- Tot slot nog een leuk testje om jouw eigen 'multitaskingtalent' te ontdekken van Elsevier: http://www.elsevier.nl/web/Stijl/Gezondheid-Gezin/Gezin/57414/Vertraging-in-het-brein.htm
Volle aandacht en focus.
Probeer eens hoe het is om met je volle aandacht en focus je dingen te doen, dan heb je ook meer ruimte en rust voor de onverwachte onderbrekingen. Dan word je steeds meer iemand die zijn taken goed, op tijd en met plezier doet.
Heb je het gevoel dat dit hordes zijn die je op jouw werkplek niet kunt nemen of heb je nog andere tips en trucs voor je mede-lezers? Reageer dan hieronder of bel of mail mij.
2 opmerkingen:
Sinds kort laat ik het multitasken achterwege en het heeft een goede uitwerking.
voorbeeld:
Als ik sta te koken en mijn zoontje van 6 wil me dan iets vertellen zeg ik: "wacht even, ik ben nu even aan het koken, ik kom zo bij je" Duidelijk voor het kind, ik kan met aandacht koken. Als ik klaar ben ga ik met onverdeelde aandacht naar mijn zoontje.
Het geeft veel voldoening en zingeving.
Dit klinkt allemaal erg zweverig maar als je het ervaart weet je wel beter.
Het levert je veel op, in bovenstaand voorbeeld:
-geen stress bij mij, maar een fijn gevoel
-zoontje voelt zich gehoord
-een heerlijke pastamaaltijd op tafel
Inderdaad, de ervaring van voldoening krijg je pas wanneer je je met al je aandacht ergens op richt, en zodra dat gedaan is, je ook gerust naar je volgende taak kunt gaan.
Een reactie posten