zondag 22 januari 2012

Tips voor het uitvoeren van al je plannen, ideeën en projecten.....Deel 2

Deze week het vervolg op mijn blog over hoe je nu al je ideeën, plannen en projecten tot uitvoer kunt brengen.
 
Vorige week heb ik aangegeven dat het belangrijk is om de basis op orde te hebben en eerst alle ideeën op papier te zetten; wanneer je dat gedaan hebt kun je aan de slag met de volgende tips:

 
 

Kies 1 plan
 

Mijn advies is om met 1 plan uit je lijst te starten. Je hebt namelijk al genoeg werk met de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf en zo kun je je met al je aandacht richten op dat ene project.
 


Bedenk een allereerste concrete actie
 

‘Nieuwsbrief opzetten’ is bijvoorbeeld een plan dat bij veel ondernemers bovenaan het lijstje staat, maar hoe begin je daar nu aan? Het is heel herkenbaar om het maar voor je uit te schuiven; het is een grote taak en je weet niet precies hoe je nu moet beginnen.
 

Dus bedenk wat je allereerste concrete actie zou kunnen zijn. In het bovenstaande voorbeeld zou dat ‘nieuwsbrieven bekijken van collega ondernemers’ kunnen zijn.  Dat is een taak waar je een tijd aan kunt koppelen, bijvoorbeeld een uur, en die je in kunt plannen in je agenda.
 

Je zult zien dat wanneer je die eerste concrete actie uitgevoerd hebt, er vanzelf een volgende concrete actie uit voort komt.
Dus zie je plan als een olifant, want ‘olifanten eet je niet in 1 keer, maar met kleine hapjes’
 


Plan het in je agenda
 

Wanneer je denkt dit soort dingen wel te kunnen doen wanneer je er even tijd voor hebt, dan gaat het mis. Die tijd heb je namelijk zelden. Dus plan vanaf nu dagelijks of wekelijks een vaste tijd in je agenda om je met je doel bezig te kunnen houden. Een bijkomend voordeel is het prettige gevoel dat je ook daadwerkelijk met je voornemen bezig bent.
 


Wees niet te streng voor jezelf
 

Kom je er naar verloop van tijd achter dat het niet gaat zoals je wilt, dat je plan niet realistisch is of dat je het zelfs wilt laten varen? Beschouw het dan als een leerproces: je had een goed idee, je hebt ondervonden dat het niet werkt, maar, en dat is het goede er aan, je hebt het wel geprobeerd. 
 
Wat je ook kunt doen is hulp zoeken bij een coach. Ondernemers denken vaak dat ze alles maar zelf moeten kunnen, maar soms heb je hulp nodig van een vakkundige mede-ondernemer.
 


Zorg voor support
 

Deel je plannen ook met je partner, een goede vriend of een collega. Niet alleen omdat het soms prettig is om het er met iemand anders over te kunnen hebben, maar zij zullen bovendien af en toe bij je navragen hoe ver je al gevorderd bent. Een goede stok achter de deur, dus.
 

Je plannen delen via social media is geen goed idee; je krijgt vaak talloze positieve reacties. Elk van die positieve reacties is al zo’n mentale beloning, dat je bijna het gevoel krijgt dat je het al gedaan hebt. Wat natuurlijk niet echt zo is.

 

Eerst zaaien, dan oogsten
 

Bedenk dat iedere verandering een investering vraagt. Niet alleen van tijd, maar ook van energie en van geld. Later pas zul je merken dat al je inspanningen wat opbrengen. Dus houdt je aan die gedachte vast.
 


Beloon jezelf
 
Bedenk een passende beloning voor jezelf  wanneer je je plan helemaal tot uitvoer hebt gebracht. Dat kan variëren van een dagje uitwaaien op het strand tot een interessant, maar iets te duur, seminar volgen op jouw vakgebied. Een mooi beloning in het vooruitzicht doet soms wonderen.

 
Heb jij nou meer specifieke tips nodig? Je mag me altijd bellen of mailen en dan help ik je graag een stukje op weg.

Geen opmerkingen: