Wel herkenbaar, vind je niet?
Je hebt veel goede ideeën, plannen en projecten, maar hoe voer je ze uit terwijl je ook druk bent met de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf? Zeker voor kleine ondernemers is het zo dat er veel ballen in de lucht moeten worden gehouden. Je bent tegelijkertijd de afdeling inkoop, verkoop, administratie, acquisitie, schoonmaak, logistiek, facilitair, noem maar op….
Mijn allereerste tip is:
Begin bij de basis!
Je kunt plannen en ideeën hebben zoveel je wilt, maar wanneer je basis niet op orde is, wordt het niet alleen lastig, maar duurt het ook lang voordat je je nieuwe plannen kunt uitvoeren.
- Zorg ervoor dat je dagelijkse werkzaamheden zoals het beantwoorden van e-mail, post en telefoon, je administratie, als gesmeerd lopen. Het is prettig om daar overzicht en controle over te hebben.
- Zorg dat je werk overdraagbaar is, voor het geval jij zelf om de een of andere reden uitgeschakeld bent.
- Plan ook niet je hele agenda vol; een ademende agenda geeft ruimte om brandjes te blussen.
Pas wanneer je al die dagelijkse routineklussen op orde hebt, geeft dat rust en ruimte in je hoofd voor alle nieuwe dingen.
Wanneer je dit allemaal niet lukt, roep dan hulp in van een professional organizer.
Wanneer je dit allemaal niet lukt, roep dan hulp in van een professional organizer.
Stap 2 is dan:
Moment van bezinning.
Schrijf alles uit je hoofd en doe dat in een speciaal schrift, een Word document, in Evernote of iets wat een handig formaat heeft, voor jou werkt en wat je altijd bij je hebt.
De reden hiervoor is dat je nu een vaste plek hebt waar je al deze voornemens langzaam kunt concretiseren.
De reden hiervoor is dat je nu een vaste plek hebt waar je al deze voornemens langzaam kunt concretiseren.
- Ten tweede: wanneer je alles opgeschreven hebt, haal je je ondernemersplan uit de kast en kijk of je de doelen die je je destijds gesteld hebt nog voldoen.
Bedenk wat op dit moment belangrijk voor je is, maar bedenk ook hoe je je eigen toekomst en dat van je bedrijf over 2, 5 of 10 jaar er uit wilt laten zien.
Dit moment van bezinning is nodig om jezelf niet als een kip zonder kop overal in te storten op wat maar op je pad komt. Probeer een goede focus te krijgen.
Misschien streep je daarna wel een paar zaken weg uit je lijstje die uiteindelijk toch niet je doelen zullen realiseren.
Dit moment van bezinning is nodig om jezelf niet als een kip zonder kop overal in te storten op wat maar op je pad komt. Probeer een goede focus te krijgen.
Misschien streep je daarna wel een paar zaken weg uit je lijstje die uiteindelijk toch niet je doelen zullen realiseren.
Kijk ook of je het belangrijk vindt dat die nieuwe ideeën inkomsten genereren of juist op het persoonlijke vlak voldoening geven. Allebei zou natuurlijk het mooist zijn; plezier in je werk en er nog geld mee verdienen ook……
Stap 3 is….
Lees de volgende week mijn blog.
Hierin zal ik concrete tips geven om efficiënt te plannen, maar probeer in deze komende week eerst voor jezelf te weten te komen welke plannen en projecten echt van waarde zijn voor jou. Plan daar ook tijd voor in je agenda, anders ga je weer in de waan van de dag aan het werk…..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten