zondag 4 maart 2012

De vervelende postbode...


Bevindt jij je weleens in de volgende situatie?

Je bent op je kantoor druk aan het werk met een taak die je, naar verwachting, veel geld gaat opleveren. Je hebt er zin in en je zit lekker in de workflow. Helemaal goed….

Dan gaat de voordeurbel, je staat op, loopt door de hal naar de ingang van je pand, doet de deur open en daar staat de postbode. Hij biedt je vriendelijk een brief aan en gaat weer weg.

Goh, denk je, wat een attente man, je loopt terug naar je kantoor, leest de brief eventjes, legt hem weg en je gaat weer aan het werk. Het duurt even voordat je weer in diezelfde flow zit, maar goed….

Na 10 minuten gaat de bel weer, je staat weer op, loopt weer naar de deur, doet hem open en daar staat de postbode weer, nog net zo vriendelijk geeft hij weer een brief aan je. 

Je loopt weer terug, je gaat weer zitten en probeert je weer te concentreren op je taak.
Dan gaat de voordeurbel  weer… 
Enfin, je begrijpt het al, dit gaat zo nog een paar keer door.

Eigenlijk wil je graag doorgaan met je werk, maar je bent ook nieuwsgierig naar de inhoud van de brieven die steeds binnenkomen; het zou iets belangrijks kunnen zijn. Dus je staat toch maar weer op, enigszins geïrriteerd, en je haalt je brief weer op bij die vervelende postbode.


Niet realistisch?

Denk jij nu bij jezelf: Waar slaat dit verhaal op; dit is toch helemaal geen realistische situatie???
Nou, dat is het wel. Voor veel mensen die op een kantoor werken is dit de 
realiteit. Weliswaar niet met een levende, maar met een virtuele postbode.

Hoe vaak komt het niet voor dat je inderdaad lekker aan het werk bent en er verschijnt in de rechterbenedenhoek van je beeldscherm een envelopje, of je hoort een bliepje dat aangeeft dat je een nieuw e-mailbericht hebt binnengekregen. Dan moet je toch echt wel sterk in je schoenen staan om dat te weerstaan. Het is leuk om post te krijgen en wie weet is het echt iets belangrijks. Dus logisch dat je even gaat kijken.

Maar realiseer je dat het ontzettend veel tijd kost wanneer je zo aan het ‘multitasken’ bent. Je bent heel erg onproductief op deze manier. Lees in mijn blog over multitasken waarom dat zo is: http://activeorganizing.blogspot.com/search/label/Multitasken


Wat zeg je dus tegen de postbode?

Dus, om bij het beeld van de postbode te blijven, zeg tegen die man dat hij niet meer moet aanbellen, maar gewoon alle post in de brievenbus kan deponeren en dat jij 2 a 3 keer per dag die bus zult legen. 
M.a.w. zet al je e-mailnotificaties uit en check je mail 2, hooguit 3 keer per dag. Je zult zien dat je meteen een stuk productiever wordt. Mits je natuurlijk bij een helpdesk werkt, maar dat is weer een ander verhaal….

1 opmerking:

Arjan Zuidhof zei

Elise: zeer herkenbaar en goed advies.

Ken je deze video die de strekking van je artikel echt PRECIES omschrijft? Ik laat hem vaak tijdens trainingen zien, iedereen herkent het meteen!