zondag 11 maart 2012

Rust, reinheid en regelmaat op je werkplek….


Vorige week kwam ik voor een oriënterend gesprek bij een ondernemer die op een gegeven moment zei: ‘Ik wil gewoon, net als een baby, rust, reinheid en regelmaat op mijn werkplek’.

Om fijn te werken is het inderdaad erg belangrijk dat je rust hebt, dat je werkplek goed aanvoelt, schoon is en naar jouw wens is ingericht.
Ik kom wel eens ergens een kantoor binnen waar ik me meteen op m’n gemak voel. Je kunt niet echt zeggen waarom, maar er hangt een prettige sfeer. Herken je dat?
Andersom is dat ook af en toe het geval; je voelt al wanneer je binnenkomt dat mensen er op de een of andere manier niet prettig kunnen werken.

Maar wat is er dan zo anders? Kantoren zien er toch overal hetzelfde uit; dezelfde bureaus, dezelfde rollades, kasten, archiefruimtes, dus wat is het verschil?


Vooral nergens aankomen!!!

Wanneer mijn hulp als organizer wordt ingeroepen door de ‘bewoner’ van het kantoor, gaat het in eerste instantie om orde scheppen. Orde in alle paperassen, projecten, losse notities, rondslingerende visitekaartjes, honderdduizend post-its, noem maar op.

Terwijl we aan het werk zijn om dat allemaal op te schonen en te organiseren komt er bijvoorbeeld soms aan het licht dat de schoonmakers hun werk niet goed hebben kunnen doen, omdat er zoveel zaken in de weg lagen waar zij natuurlijk in geen geval aan mogen komen. 

Of andere zaken vallen me op: een stoel die niet goed zit, verlichting niet op de juiste plek, te weinig frisse lucht. Het lijken details, maar ik denk dat het belangrijk is om niet alleen een goed georganiseerde, maar vooral ook een prettige werkplek te hebben. 

Dus, met name voor de Zelfstandig Professionals die vanuit huis werken:


Kijk eens kritisch rond op jouw werkplek en stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je voldoende kastruimte of slingeren er zaken op de grond vanwege ruimte gebrek? Ook voor persoonlijke zaken is het belangrijk om een goede opbergruimte te hebben. Maar kijk uit; teveel kastruimte is ook niet goed, want dan raak je het overzicht kwijt.
  • Heb je een prettig zittende stoel? Ik ben geen ergonoom, maar ik weet wel dat het erg belangrijk is dat je goed zit en dat je stoel en je bureau goed op elkaar afgestemd moeten zijn om lichamelijke klachten te voorkomen.
  • Hoe staat het met je kantoorartikelen? Werkt alles goed? Zo niet; repareer het of gooi het weg. Het is ook  onzin om drie perforators om je bureau te hebben staan of om iedere keer naar de kast te moeten lopen voor de nietmachine. Loop gewoon alles eens na.
  • Heb je voldoende frisse lucht of ruikt het soms een beetje muffig? Als je er zelf zit, ruik je het misschien niet meer, maar je bezoeker wel. Zet bijvoorbeeld een grote, groene plant neer, dat doet al wonderen.
  • Kun je je werkruimte afsluiten voor omgevingsgeluiden? Lawaai van bellende collega’s, printers of toeterend verkeer kunnen enorm afleiden en je productiviteit drastisch verlagen.
  • Heb je genoeg licht? Kun je gebruik maken van daglicht? Een goede verlichting is erg belangrijk.
  • Is je werkplek schoon? Buiten het feit dat het er niet representatief uitziet kan er natuurlijk alleen maar goed schoongemaakt worden wanneer er geen stapels paperassen of ordners op de vloer liggen.
  • En hoe is het met de veiligheid gesteld? Buiten het feit dat die paperassen en ordners op de vloer niet tot veiligheid bijdragen, zijn er ook zaken als rookmelders en brandblussers nodig. En is er een eventuele vluchtroute?
Voor de wat grotere bedrijven is dit nog maar het topje van de ijsberg, met alle Arboregels, bedrijfsveiligheidsmaatregelen e.d. maar je kunt zelf al veel verbeteren door gewoon eens kritisch naar je eigen werkplek te kijken.

Ik ga in ieder geval met mijn klant aan de slag voor de ‘Rust, Reinheid en Regelmaat’ op zijn werkplek.


Heb je ook hulp nodig voor jouw werkplek? 
Bel of mail me om een afspraak te maken voor een vrijblijvend gesprek. Telefoon: 06 - 31 95 98 98 
E-mail    : elisebollen@activeorganizing.nl







Geen opmerkingen: