Mijn beroep, professional organizer, is niet zo heel erg bekend. Er bestaat ook geen Nederlandse benaming voor, dus vaak moet ik even uitleggen wat ik nou precies doe.
Maar wanneer ik een beschrijving geef van bureaus die overvol liggen met papieren, ordners en mappen waar nog van alles mee gedaan moet worden, van de uitpuilende kasten en archieven, stapels oude tijdschriften en het eindeloos zoeken naar e-
Kortom, ik heb het tot mijn specialisatie gemaakt om de problemen die kleine bedrijven ondervinden op het gebied van wanorde op te lossen. Veel mensen die een klein bedrijf hebben, hebben vaak verschillende 'petten' op. Het lijkt wel of je overal verstand van moet hebben: belastingen, verzekeringen, acquisitie, social media, noem maar op. En dan komen er ook nog de dagelijkse werkzaamheden bij zoals post en e-
Terwijl je eigenlijk gewoon het liefst bezig wilt zijn met je eigen vak en de zaken die jij belangrijk vindt en slim en simpel wilt omgaan met je dagelijkse werkzaamheden.
Wie vindt opruimen nou leuk?
Dit ‘uitzoeken en opruimen’ is voor veel mensen dan ook niet de meest aanlokkelijke bezigheid. Je hebt er geen tijd voor, geen zin in, of het is een zo overweldigende klus dat je er niet eens aan begint.
Maar troost je, je bent echt niet de enige die met dit soort problemen worstelt. Naar aanleiding van een artikel dat een paar weken geleden over mij en mijn werk in het AD gepubliceerd werd, heb ik veel reacties van herkenning gekregen.
Sommige mensen schamen zich ook voor de wanorde op hun werkplek en wanneer ik langs kom is vaak ook een van de eerste dingen die ik doe, mensen geruststellen dat zij niet de enige zijn en dat het echt niets te maken heeft met hoe goed ze zijn in hun vak.
Logisch ook, want niemand heeft tijdens zijn opleiding geleerd hoe je nu al die dagelijks terugkerende zaken goed kunt organiseren, zodat je je tijd kunt besteden aan aan de dingen die voor jou belangrijk zijn.
Organiseren en opruimen zijn niet het doel, maar een middel...
Maar toch, organiseren en opruimen beschouw ik niet als doel op zich. Het is alleen maar een middel om relaxed en zonder stress te kunnen leven en werken. En ja, zelf ben ik best georganiseerd, maar dat is om het mezelf gemakkelijk te maken en mijn tijd zinvol te kunnen besteden aan die zaken die ik het belangrijkst vind.
Ik heb kinderen en altijd fulltime gewerkt en uit eigen ervaring weet ik dat je leven een stuk eenvoudiger wordt wanneer je goed georganiseerd bent en bijvoorbeeld al je spullen een vaste plek geeft. Dingen als m'n huissleutel niet kunnen vinden, terwijl ik haast heb en de deur uit moet, wekt stress op en wil ik dus voorkomen.
Wie heeft de meest chaotische werkplek?
Ik vind professional organizer het leukste beroep dat er is; ik doe niets liever dan andere mensen helpen om weer rust, ruimte en overzicht op hun werkplek te krijgen. Daarom heb ik een wedstrijd georganiseerd: Maak een foto van je werkplek, of die van een collega, stuur 'm naar me toe en diegene die de meest wanordelijke werkplek heeft, krijgt van mij een werkplektraining t.w.v. €377, 00 helemaal gratis.
Deze actie loopt tot 21 mei 2012.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten