Wat zijn de 'bananen' in jouw bedrijf?
De Waaromvraag
Wanneer ik als organizer in een bedrijf of organisatie aan het werk ben, stel ik ontzettend veel vragen aan mensen die vaak met het woordje 'Waarom' beginnen.
Waarom gebruik je dit systeem? Waarom staan de mappen op deze manier? Waarom bewaar je dit?
Vaak is het zelfs zo dat ik dan nog steeds geen genoegen neem met het antwoord, maar er dieper op in ga en nog een keer vraag 'Waarom...'? En nog een keer, en nog een keer…
Dat is niet omdat ik niet weet waarom mensen hun werk doen zoals ze het doen, maar om bewustwording te creëren. Daar moest ik aan denken toen ik dit verhaal las in het boek Mindgym.
Het verhaal van de bananen.
Stel je een kamer met 5 apen voor en daarnaast een kamer met onderzoekers. In een hoek van de kamer met de apen staat een stoel en aan de stoel hangt een tros bananen. Normaal gesproken zouden de apen onmiddellijk richting de stoel met bananen gaan, maar in plaats van een gratis banaan, krijgen ze een ijskoude douche, die de onderzoekers in de kamer ernaast over ze uitstorten. Verrast en kennelijk van hun stuk gebracht, begrijpen de apen hoe het zit: 'Blijf uit die hoek vandaan en vergeet die bananen maar....'
De onderzoekers haalden vervolgens 1 aap uit de groep en zetten er een nieuwe bij. De andere vier apen kijken hoe de nieuwkomer op de hoek met de stoel afstevent en omdat ze weten wat er komen gaat, houden ze hem met geweld tegen. Een behoorlijk effectieve leerervaring. De nieuwe aap besluit dat hij het zonder de bananen zal doen.
De onderzoekers blijven de apen vervangen en elke keer speelt zich hetzelfde tafereel af. Ten slotte is er geen enkele aap meer bij die de ijskoude douche heeft meegemaakt, maar dat maakt niet uit. De hoek is nu verboden terrein geworden. De groep heeft als regel aangenomen dat de hoek moet worden gemeden en iedereen neemt die regel voor waarheid aan. Misschien zal ooit een heel verwaande aap opduiken en vragen waar die regel goed voor is. En dan krijgt hij hoogstwaarschijnlijk zo’n soort antwoord: ‘Zo doen we dat hier’. Met andere woorden: dat is onze cultuur. (Bron: Mindgym)
Wat zijn jouw 'bananen'?
Grappig verhaal. Maar herken je dit als metafoor van je werkplek?
Je doet soms dingen op een bepaalde manier, maar je weet eigenlijk niet waarom je het zo doet.
Gewoonten zijn er ingeslopen, ondanks dat er door de jaren heen allerlei veranderingen hebben plaatsgevonden. De ongeschreven wetten blijven gelden en de dagelijkse werkzaamheden worden gedaan zoals ze altijd gedaan werden. ‘Zo doen we dat hier’, zeggen we dan.
Ik daag je hierbij uit om eens te kijken of dit ook voor jouw bedrijf geldt.
Om prettig te kunnen werken is het soms wel eens goed om even afstand te nemen en je af te vragen 'Waarom....'? En dat geldt natuurlijk niet alleen voor je werkprocessen, maar is toepasbaar op je hele bedrijfsvoering.
Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een goede bedrijfscultuur, waar geen geld en tijd wordt verspild aan allerlei onnodige en onhandige zaken en waar mensen prettig kunnen werken.
Graag hoor ik je ervaringen hierin….
Geen opmerkingen:
Een reactie posten