zondag 27 november 2011

MVO = Maatschappelijk Verantwoord Organizen



Al jaren vind ik het belangrijk om in mijn privéleven duurzaam en maatschappelijk verantwoord om te gaan met de mensen en de dingen om me heen en dit ook aan mijn kinderen door te geven: wij eten biologisch, ik rijd in een Greenwheels auto, bankier bij de ASN en de Triodosbank, noem maar op.

Toen ik begin dit jaar mijn bedrijf startte vond ik het dus eigenlijk heel logisch om dit allemaal door te trekken naar mijn ondernemerschap. Dus ik nam een zakelijk Greenwheels abonnement, een zakelijke rekening bij de Triodosbank, mijn website wordt groen gehost, ik verstuur mijn offertes en facturen digitaal (en hoop maar dat ze dan niet uitgeprint worden…) en het weinige papier dat ik nog gebruik heeft het FSCkeurmerk.



Maar gaandeweg ontdekte ik dat ik tijdens het werk met mijn klanten ook bezig was met maatschappelijk verantwoord en duurzaam organizen.


Hoe maak je de kringloopwinkel blij….

Wat er namelijk gebeurde was dat bijvoorbeeld tijdens het uitruimen van een diepe kast op een kantoor ontzettend veel zaken  tevoorschijn kwamen die nooit meer nodig zouden zijn. Maar ze waren nog wel te goed om weg te doen; bureaustoelen, ruim 500 notitieblokken met oud logo, gewaardeerde, maar nooit gebruikte relatiegeschenken, dat soort dingen. 

We hebben die dag de kringloopwinkel erg blij gemaakt….


Hoe je ruimte op je kantoor wint?

Door deze opruim- en organiseeracties komt er vaak enorm veel ruimte vrij; zeker wanneer het bedrijf zijn papierwinkel gaat digitaliseren. Hierdoor is er op den duur steeds minder kantoorruimte nodig. (Waar de vastgoedmarkt wellicht ietsje minder blij mee is….)

Ook het Nieuwe Werken draagt daar aan bij. Voordat bedrijven over kunnen gaan om op de een of andere manier het Nieuwe Werken te implementeren, worden er vaak professional organizers ingehuurd om alle overbodige paperassen uit te zoeken, te organiseren en te archiveren.


Het Groene Boek

Het Groene Boek kent ook niet iedereen. Dit is een catalogus waarin zo’n beetje alle duurzame en milieuvriendelijke kantoorartikelen zijn opgenomen die er maar verkrijgbaar zijn. Je kunt het boek bij de kantoorboekhandel krijgen of downloaden via deze link: http://www.cbgroep.nl/upload/brochure/Milieucatalogus-br-Het_groene_boek.pdf

Het laatste is natuurlijk het milieuvriendelijkst…….


Duurzaam organizen

Ook het duurzame aspect komt aan de orde; wanneer ik samen met een klant zijn papieren of digitale wanorde aanpak, doe ik dat op een zodanige manier dat die klant er daarna zelf mee uit de voeten kan en niet na 3 maanden terug hoeft te komen om mijn hulp opnieuw in te roepen.



Dus People, Planet, maar ook Profit….

Daar draait het natuurlijk om; bovenstaande voorbeelden maken duidelijk dat je werkplek organizen goed is voor jou als mens; je krijgt rust en ruimte in je hoofd en op je werkplek, onze planeet wordt er mee gespaard, maar ook het ‘Profit’ aspect komt aan bod:
Je wint namelijk ook nog eens ontzettend veel tijd wanneer je goed georganiseerd werkt. Die tijd kun je vervolgens weer gebruiken voor je corebusiness en je acquisitie, waardoor vervolgens je omzet omhoog schiet. 

Klinkt aantrekkelijk, zeg je? Maar weet je niet hoe je dat voor elkaar kunt krijgen? Bel of mail me dan: ik help je graag.

En heb je nog tips? Die zijn ook altijd welkom…………

Geen opmerkingen: