vrijdag 23 augustus 2013

Over de overeenkomst van een pot met stenen met je To Do lijst....

Over de overeenkomst van een pot met stenen met je To Do lijst...

Laatst kreeg ik een vraag van een klant over hoe hij nou zijn ellenlange takenlijst eens in zou kunnen korten. Hij had het gevoel dat er altijd nog zo ontzettend veel te doen viel...

Deze klant was erg goed bezig door alle zaken die via e-mail en post binnenkwamen plus wat er in z’n hoofd op kwam op zijn takenlijst te zetten. Maar om die taken dan ook daadwerkelijk uit te voeren vond hij erg lastig. Er kwamen constant last-minute zaken tussendoor, collega’s die om de hoek van de deur kwamen met hun vragen, telefoontjes, dat soort dingen.


De dagelijkse 'worsteling'

Dit is natuurlijk iets waar veel mensen mee worstelen, maar om alle timemanagement-methodes hier in dit ene artikel uit de doeken te doen lukt niet. Ook al niet omdat wat voor deze klant goed werkte, weleens helemaal niet zou kunnen werken voor jou.
Er zijn talloze boeken over geschreven, maar timemanagement vind ik toch iets heel persoonlijks en moet echt op maat gemaakt worden.

Wel wil ik een verhaal met je delen dat door veel professional organizers wordt gebruikt wanneer het onderwerp timemanagement aan de orde komt:


De stenen in de glazen pot.

Een coach staat achter een tafel en haalt een grote glazen pot tevoorschijn. Hij zet die op tafel naast een schaal met een paar vuistgrote stenen. Hij stopte die stenen één voor één in de glazen pot totdat er geen een meer bij kon. Toen vroeg hij: ‘Is de pot vol?’ En zijn cursisten keken naar de pot en antwoordden allemaal bevestigend.

Hij knikte, reikte onder de tafel en haalde een schaal met kleine steentjes tevoorschijn. Hij deed wat kleine steentjes in de pot, schudde deze en de kleine steentjes verdeelden zich tussen de grote stenen. De coach grinnikte en vroeg: ‘Is de pot vol?’ De cursisten hadden het nu wel door waar hij op aanstuurde en antwoordden: ‘Waarschijnlijk niet!’

‘Goed zo’, zei hij. Hij reikte opnieuw onder de tafel en haalde een emmer zand tevoorschijn. Hij gooide het zand in de pot en dat vulde de vrije ruimte tussen de stenen op. Hij keek zijn cursisten weer aan en vroeg: ‘Is de pot vol?’ ‘Nee’, riepen de cursisten met z’n allen.

‘Goed zo’. Hij pakte een kan met water en begon te gieten, net zolang tot er niets meer bij kon. Toen vroeg hij: ’Ok, waar gaat dit over?’
Iemand antwoordde: Tja, er zijn altijd openingen en als je maar hard genoeg werkt, kun je altijd nog meer zaken in je leven inpassen. ‘Nee’, zei de coach, ‘daar gaat het niet om. Het gaat hierom: als je niet eerst die grote stenen in de pot had gedaan, had je er dan ooit nog eentje in gekregen?’


Mijn tip in dit blog is dan ook:

Pak eerst die ene grote, belangrijke taak op. Maak er ruimte voor in je agenda aan het begin van je werkdag. Wat er ook verder mag gebeuren die dag; je belangrijkste taak heb je af!


Wil jij ook graag hulp bij het organiseren van je werk? Kijk dan op Organizing = Maatwerk of bel me op tel. 06 - 31 95 98 98

Geen opmerkingen: